Tekort aan ondersteuning vergroot de onderwijskloof
De onderwijskloof in Vlaanderen is groot. Vooral kansarme kinderen en kinderen met een migratieachtergrond voelen de gevolgen. Scholen verwijzen steeds vaker leerlingen naar bijlessen, die vaak bepalend zijn voor hun succes. Maar kansarme kinderen en kinderen met een migratieachtergrond hebben het moeilijkst toegang tot deze belangrijke ondersteuning. Er is nood aan een geïntegreerde aanpak.
Brussel, 13/02/2025
Kinderen uit kwetsbare gezinnen hebben de meeste behoefte aan bijlessen, maar zij kunnen zich deze vaak niet permiteren. Onderwijs zou juist een hefboom moeten zijn voor deze kinderen. Doorverwijzen naar betaalde bijlesinstanties verlegt het probleem in plaats van het op te lossen.
Veel mensen denken verkeerdelijk dat slechte schoolprestaties het gevolg zijn van beperkte capaciteiten, maar vaak gaat het om andere factoren die mee een rol spelen, zoals de thuissituatie, vooroordelen op school en het mentale welzijn van de leerlingen. We moeten de oorzaken van de kloof op een geïntegreerde manier aanpakken. Dit kan door belendende beleidsdomeinen te betrekken in het debat en door succesvolle praktijken op te schalen, denk maar aan bijvoorbeeld een buddy-systeem, waarbij studenten of leerkrachten kwetsbare kinderen ondersteunen.
LEVL benadrukt ook het belang van oplossingen binnen de scholen zelf. “Externe bijlessen zijn voor veel ouders in moeilijke levensomstandigheden geen vanzelfsprekendheid. Naast financiele drempels zijn er ook praktische uitdagingen. Men heeft geen auto om naar de bijles te rijden, geen computer voor online bijles of men schaamt zich om de leerkracht thuis uit te nodigen vanwege de wooncontext,” zegt Kathleen Van Den Daele, directeur van LEVL.
LEVL roept beleidsmakers op om bestaande succesvolle praktijken inzake huiswerk-, studiebegeleiding of andere vormen van onderwijsondersteuning binnen en buiten de schoolcontext in kaart te brengen en deze breder in te zetten. “Beleidsmakers moeten investeren in modellen die scholen op een complementaire manier kunnen inzetten en die voor kwetsbare gezinnen betaalbaar en toegankelijk zijn. Alleen zo kunnen we de gepaste ondersteuning voor elk kind garanderen,” concludeert Kathleen.
Ten slotte wijst LEVL erop dat onderzoek toont dat het erkennen en waarderen van de culturele en religieuze verscheidenheid van leerlingen hen helpt om beter te presteren, ongeacht andere maatregelen (Orhan Agirdag en Jozefien De Leersnyder, KU Leuven).